Giv energien videre

Regeringen lægger op til at ændre reglerne, så mindre skibe og både kan hente el fra land til lavere afgifter. Det fremgår i et skriftligt svar til skatteudvalget fra skatteminister Karsten Lauritzen. Udspillet får ros fra Dansk Energi, fordi det er godt for miljøet, og fordi vi generelt skal blive bedre til at bruge el til mere i såvel transport som varme.

I dag fremlagde DI Bilbranchen, De Danske Bilimportører og FDM et fælles udspil, hvori de kalder på en modernisering af den 90 år gamle danske bilbeskatning. Helt rigtigt, at bilafgiften bør baseres på teknik og ikke værdi, lyder det fra Dansk Elbil Alliance – alligevel kan forslaget hæmme den grønne omstilling af transporten.

Københavns overborgmester Frank Jensen vil udskifte byens dieselbusser med mindre støjende og grønnere elbusser, når de indeværende kontrakter udløber fra 2019. Ny rapport fra Siemens viser, at de 33 buslinjer, der helt eller delvist finansieres af Københavns kommune, kan køres af elbusser – men at elafgiften i dag forhindrer omlægningen.

Venstre erkender i en artikel i Altinget i dag, at elafgiften på el til elbiler og elbusser er en udfordring i forhold til andre køretøjer. Det er reaktionen på et svar, som skatteminister Karsten Lauritzen (V) har givet til Folketinget. En elbus kommer i 2017 til at betale 25,3 øre i energiafgift - opgjort i øre pr. megajoule. For en dieselbus bliver energiafgiften til staten 8,8 øre.

Salget af elektriske biler bugner i EU, og en række regeringer lægger nu foden lidt tungere på den politiske speeder for grøn transport, skriver Politiken. I Danmark har afgifter dog lagt en dæmper på salget.